Hederomnämnande 2017: Atacac

Göteborgsföretaget Atacac är på väg att förändra sättet vi köper kläder på. Snart kan digitala kopior av oss själva handla plagg som inte finns. Därmed ska överproduktion och höga lagerkostnader kunna ersättas av personligt mode till låg kostnad. Nu belönas de med ett hedersomnämnande.

Rickard Lindqvist och Jimmy Herdberg driver sedan ett par år företaget Atacac. De gör det utifrån helt olika erfarenheter. Den ena är utbildad skräddare och designer medan den andra är en fena på att programmera och skapa digitala upplevelser.

– Det som förenar oss är att vi båda är kreatörer med ett stort hantverkskunnande. Och att vi har likartade tankar om vad som kan och bör göras. för att utveckla modeindustrin, säger Jimmy Herdberg som är den av de båda som hanterar kod och virtuella koncept.

En anledning till att de valde att starta företaget är att Rickard Lindqvist,
med sin bakgrund inom modevärlden, med åren hade kommit att bli
allt mer skeptisk till modebranschens arbetssätt.

– När jag utbildade mig till skräddare fick jag lära mig att se på kroppen
på ett sätt som formulerades på 1800-talet. Jag menar att det är ett
föråldrat system.

När den tanken hade slagit rot valde han att söka sig till högskolevärlden
för att inom ett doktorandprojekt tveckla alternativa konstruktionsmetoder. Bland annat genom att
studera hur olika material faller på levande kroppar.

– När jag började arbetade jag analogt
men när jag disputerat hade den digitala utvecklingen hunnit ikapp
mina tankar. Det betyder att det nu finns förutsättningar att revolutionera
hela branschen. I praktiken betyder förändringen att kläder som ett traditionellt organiserat modeföretag behöver ett år på sig för att ta fram klarar Atacac på ett par veckor.

Hos Atacac börjar allt med att Rickard skapar ett plagg i sin dator
och scannar in tyger för att senare kunna presentera kläder med rätt
textur och fall. Därefter tar Jimmy alla information och skapar bilder
eller filmer där man exakt kan se hur plagget ser ut från alla tänkbara vinklar. Några minuter senare kan kunder hitta kläderna i företagets webbshop. trots att de fortfarande inte finns i den verkliga världen.

– Tidigare sydde jag upp testplagg och draperade dockor med dem för att
se vad det var jag hade gjort. Nu kan jag göra nästan allt direkt i datorn.
Först när allt är klart och vi har kunder som beställt går vi ut i fabriken
och syr upp plagget.

Förändringen innebär även att framtidens modedesigner lika väl kan
rita kläder som är tänkta att bäras av levande människor eller av karaktärer
i ett datorspel. Arbetsprocessen är exakt densamma i båda fallen. Frågan är bara om kunderna är med på tåget? Vill de verkligen handla
kläder som inte finns bara utifrån en digital presentation?

– Kunderna har börjat hitta till oss men den stora förändringen
räknar vi kommer först i nästa steg. Då kommer det att vara möjligt att
scanna av den egen kroppen med en mobiltelefon och sedan låta en en
exakt kopia av oss själva kliva in i vår virtuella butik. Där kommer de att kunna testa både hur olika material ser ut och om de passar, säger
Jimmy Herdberg.

Grundarna av Atacac räknar med att hela modebranschen inom några år
kommer att vara förändrad i grunden. Bland annat blir det förmodligen
mindre intressant att ha butiker på fina gatan.

– Vi ser framför att företag av vår typ bygger upp fabriker på alla kontinenter för att serva kunderna på just den marknaden. Andra idéer är att de som vill handla av oss men inte är helt nöjda laddar ner våra mönster och sedan beställer plagg som ser ut exakt som de själva vill. Vi bir då mer som en 3D-printer för kläder.

För kunden öppnar den nya tekniken upp för en ökad individualisering.
För branschen är poängen att de kan komma ifrån dagens överproduktion,
lagerhållning och alla kostsamma returer som dagens e-handel tvingas
leva med. Däremot är det inte säkert att alla butiker försvinner,
men de kanske mer får fungera som showroom än som en handelsplats.

– Vi är mitt uppe i den dramatisk förändring, och det ska blir spännande
att se vad som kommer att hända. Vi tror att vi kan överblicka ett par år men vad som händer efter det är svårt att förutse, säger Rickard
Lindqvist.

Juryns motivering:

Med hjälp av digitaliseringen skapar Atacac en ny typ av kundrelation inom klädbranschen. Den enskilda kunden står modell när plaggen provas på nätet och bara det som efterfrågas sys upp. Att lagren minimeras och kläderna sedan produceras av nyanlända med stor yrkeskunskap är bara två exempel på den hållbara affärsmodellen.