Många utmaningar för digitaliserande småföretag

Små och medelstora företag (SME:er) som står i begrepp att digitalisera möter många utmaningar på sin resa. Experter och talespersoner vid Sveriges Innovationsriksdag berättar om några av dem.


Digitaliseringen innebär väsentligt olika saker för stora företag, SME:er och nya småföretag, vilket många deltagare vid Sveriges Innovationsriksdag 2017 i Norrköping påpekade.

– Stora företag har utmaningar i att man har befintlig teknik, befintliga affärssystem och en kultur som sitter i väggarna. Det tar ganska mycket kraft att transformera en så stor verksamhet, och där blir ledarskapet otroligt viktigt, sade Lena Miranda, vd Science Park Mjärdevi.

Lena Miranda påpekade att många av de nya startupbolagen istället har digitaliseringen mer ”i sitt DNA”, från start, medan SME-bolagen kanske har den tuffaste digitaliseringsutmaningen.

– För de har kommit en bit på väg. De har börjat med befintliga affärsmodeller, produkter, tjänster och en kultur som börjar sätta sig, och sedan behöver de göra vägval. De har begränsat antal resurser, och därför blir utmaningen något större, lade Lena Miranda till.

Karin Rydén, enhetschef Affärsutveckling vid Tillväxtverket, bekräftade de olika utmaningarna.

– Man ska komma ihåg att bilden ser väldigt olika ut ifråga om digital mognad beroende på vilken typ av företag vi pratar om. Det skiljer sig också åt mellan branscher, eller vilken typ av komponent inom digitalisering som vi pratar om, sade Karin Rydén.

Ett exempel på bransch som snabbt stöps om genom digitaliseringen är sjukvård, livsvetenskaper och hälsa. Kerstin Jakobsson, vice vd Medicon Village, beskrev hur utmaningarna kring digitalisering äger rum på flera olika nivåer inom denna sektor.

– Sjukvården med deras processer – hur kan man digitalisera den? Och så patienten – hur får den sin information, hur kan man lagra den själv, vilka regler följer där? Och den stackars doktorn ska vara uppkopplad till 500 olika appar som patienten har, sade Kerstin Jakobsson.

För att underlätta digitalisering inom sjukvårdsklustret menade Kerstin Jakobsson att man steg för steg behöver ”städa processerna” för att göra dem effektiva.

– Och där måste landstinget ta ett initiativ och göra det lätt för små bolag att testa sina lösningar. Då är testbäddarna extremt viktiga, det vill säga ”hur samarbetar man med landstingen?”.

Kerstin Jakobsson var alltjämt positiv till landstingssatsningarna i hennes område Region Skåne, eftersom de satsat 200 miljoner på digitalisering.

Just stödinsatser – och hur dessa skräddarsys så att företag av olika storlek, verksamhetsinriktning och mål får rätt hjälp – var ett viktigt ämne hos Magnus Lundin, vd SISP.

– Många SME-bolag är operationella och funderar kanske mer på vad som ska stå på lastbryggan imorgon än nya innovativa produkter med högt digitalt innehåll, sade Lundin.

Magnus Lundin gav ett antal exempel på sådana stödinsatser:

– Det handlar om att få testmöjligheter, lära sig teknik och få inspiration om affärsutveckling med nya affärsmodeller med högre digitalt innehåll. Enkla exempel kan vara tekniska produkter som blir uppkopplade och ger systemlösningar med hjälp av data som också kan analyseras.

Eva Fors, nordisk chef Google Cloud, lade å sin sida tonvikt på att varje enskild SME också behöver bestämma sig ”var man vill vara”.

– Vill jag vara hyperlokal, nationell, global? Det finns en risk att sprida sig själv för tunt. Vi har fantastiskt många kompetenta SME-företag i Sverige, och det gäller att gå till sig själv och fråga ”var jag har min unikhet” och ”var kan jag göra bäst nytta för mina kunder”, sade Fors.

En viktig aspekt för att bemöta digitaliseringens utmaningar och möjligheter är kompetensförsörjning, vilket Maria Rosendahl, enhetschef Innovation och kompetensförsörjning på Teknikföretagen, beskrev närmare.

– De hänger ihop så nära, digitalisering och kompetensförsörjning. Dels handlar det om att få ut nyutexaminerade ungdomar på arbetsmarknaden med relevant utbildning, dels handlar det om kompetensutveckling och lärande för de anställda som redan finns ute på företagen.

För att stärka ungdomars intresse för industrin jobbar Teknikföretagen med att tvätta bort stereotyper kring sektorn, exempelvis genom att visa att industriverksamhet inte bara är för ”tekniskt kunniga killar”.

Många utmaningar finns med andra ord för SME-bolagen, och exempelvis Tillväxtverkets Karin Rydén omnämnde dessa som en sorts ”digital ångest” för företagen.

– Det är väldigt få företag idag som har en digitaliseringsstrategi, och det är ännu färre företag som har vävt in den digitaliseringsstrategin i sin övergripande affärsutvecklingsstrategi, sade Rydén.

Alltjämt är bilden överlag positiv och svenska bolag är med på banan. Karin Rydén tog EU-kommissionens index kring digitalisering som hoppfullt exempel, då Sverige i denna rankning ligger på en tredjeplats av hela 28 medlemsländer.

– Men det betyder inte att vi ska klappa oss för bröstet och säga att ”nu räcker det”, utan det är bara att fortsätta framåt. Vi måste titta på, och lära av, andra länder. Internationella utbyten; det är kanske en viktig del för oss myndigheter att jobba med, avslutade Karin Rydén.