Saltstänkt B2B forum i Göteborg

Torbjörn Holmström, senior rådgivare till vd:n för Volvo Group som var medarrangör hälsade välkommen.

När IVA:s projekt Smart industri anordnade ett B2B-forum i Göteborg gjorde de det inom Volvo Ocean Race området.  Deltagarna fick därmed en inblick i världens tuffaste idrottstävling samtidigt som de fick ta del av de utmaningar som svenska företag just nu upplever.

För flertalet av företagen är en ökad digitalisering ett tydligt mål. Men vägen dit är tuff, inte minst eftersom de har svårt att hitta de medarbetare som kan göra jobbet.

Vinden piskade in över Banankajen i Göteborg när IVA arrangerade en konferens inom ramen för sitt projekt Smart Industri. Den friska vinden uppskattades kanske inte av deltagarna men skapade desto mer jubel bland de övriga som befann sig på kajen.

Guidad tur på Volvo oceanrace

Konferensen hölls nämligen på den pir där arrangörerna av Volvo Ocean Race precis förberedde sig på att ta emot de sju båtar som deltar i tävlingen. Tack vare den utmärkta seglingsvinden beräknades båtarna anlöpa hamnen bara några få timmar efter IVA:s sammankomst slut. Spänningen var extra stor eftersom det här var den näst sista etappen på en nio månader lång tävling och för att tidsskillnaden mellan de tre ledande båtarna bara var några få minuter.

Inramningen bidrog kanske till att uppslutningen till konferensen var stor. Men även temat för mötet, hur företagen ska klara av de utmaningar som de möter när verksamheten ska digitaliseras, var högintressant för många.

Volvo satte en tydligt prägel på dagen. Både genom ett öppningsanförande

Torbjörn Holmström

av Torbjörn Holmström, senior rådgivare till vd:n för Volvo Group, samt med en presentation om Volvo Ocean Race egna digitala utmaningar. Dessutom fick deltagarna en en guidad tur bland Volvoföretagens olika fordon och inte minst bland allt som hör en seglingstävling av den här kalibern till.

Deltagarna fick även del av en rad häpnadsväckande detaljer kring hur det är att leva ombord på en segelbåt som på kortast möjliga tid ska ta sig jorden runt. Vi nöjer oss med en enda detalj här; besättningsmännen äter i genomsnitt 6000 kalorier per dag men trots det kan de tappa mer än tio kilo i vikt under en enda delsträcka.  Det göra att Volvo Oceans Race, förmodligen med rätta, betraktas som världens tuffaste tävling.

Guidad tur på volvo Oceanrace

Från den presentation som Volvo Ocean Race digitala chef Jordi Nevis kring deras utmaningar finns ett par budskap att ta med till den svenska vardagen. Den ena är att vi mitt i allt det digitala inte ska glömma det mänskliga, det andra är att vi inte alltid måste vara perfekta.

– Kom även ihåg att ni inte är ensamma, det är många som delar samma utmaning och ni har mycket att vinna på att samarbeta med dem.

Därefter stod de svenska företagens framtid i fokus. Därför fanns både företagare, näringslivsorganisationer och myndigheter på plats för att ge sin syn på läget.

En av dem var Christian Silvasti. Han var tidigare vd för Emballator Plastics & Innovation, ett företag som vann Smart Industris företagstävling 2016.

– Även om de produkter vi tillverkar sällan betraktas som high-tech är vårt sätt att följa våra kunder i deras omställningsprocesser avancerat. Men för att jag själv skulle förstå våra utmaningar blev jag tvungen att vara ute i verksamheten och göra mängder av misstag. Det är bara så man kan förstå vad som måste göras.

Christian Silvasti framhåll även att samarbete med andra, både i Sverige och med företag i andra länder, är en av de faktorer som skapade framgång.

– Om vi inte hade byggt nätverk utomlands hade vi inte hittat den spetskompetens som vi behöver.

Även publiken fick ge sin syn på läget genom att svara på ett antal mentometerfrågor.

Flera av frågorna handlade om hur företagen lyckas rekrytera medarbetare och om hur de utvecklar personalen. Svaren på  frågona kan enklastsammanfattas med att kompetensförsörjning är ett gigantiskt problem och att vidareutbildning av befintlig personal ett måste

Alexander Hellström
Christian Silvasti
Maria Rosendal

Problemet är nu så stort, menade Maria Rosendahl som är chef för innovation kompetensförsörjning hos Teknikföretagen, att 20 procent av de svenska företagen överväger att flytta utomlands. Men nu handlar det inte som förr om att sänka lönekostnader utan om att överhuvudtaget hitta personal.

– Det borde finnas ett förkovransbidrag på samma sätt som det finns ett friskvårdsbidrag, argumenterade Alexander Hellström, vd för LumenRadio.

En annat, om än mer långsiktigt projekt, berättade Johan Bengtsson, projektledare för Möjligheternas värld vid Göteborgs Tekniska College, om.

– 1500 ungdomar har deltagit i våra workshops. I vår pilotfabrik får de tillfälle att lära sig genom att själva prova på.

Idag finns det en mängd olika satsningar från både organisationer och myndigheter som alla har som mål att hjälpa företag att utvecklas.

Bra, menade många. Men inte bara.

Jens von Axelsson
Anders Carlberg

– Programmen och satsningarna är nu så många att det blir förvirrande för företagen. Därför måste alla vi som arbetar mot företag bli bättre på att samverka med varandra. Det fungerar inte att det är en person som kommer och pratar om behovet av ett robotlyft och en annan som vill få dem med i en satsning kring digitalisering, sa Jens von Axelson som är programansvarig för Robotlyftet på Tillväxtverket.

Marianne Dicander Alexandersson, som är ordförande för Sahlgrenska Science Park, var inne på samma spår.

Marianne Dicander Alexandersson

–  Om vi ska lyckas måste vi samverka. Men även ha ett tydligt mål för vad det ska leda till och hur det kan bli till nytta för alla parter. För att komma dit kan det vara bra att ta hjälp av en katalysator, som i många fall kan vara en Science Park.

För att inte göra en redan tuff uppgift ännu svårare uppmanade Maria Rosendahl alla att samla trupperna. Samtidigt som hon menade att vi inte ska sikta för högt.

– Det bästa rådet till ett företag som ska ge sig ut på en digitaliseringsresa är att börja i det lilla.

En snarlik tanke förmedlade volvoiten Torbjörn Holmström.

– Glöm inte att era bästa samarbetspartners kan finnas på andra sidan vägen.

Efter en lunch i Volvos paviljong kunde de som ville följa med på ett besök hos SKF.

Besök på SKF

Där fick alla höra vad företaget menar när de talar om Industri 4.0 och gå en rundvandring i deras högt automatiserade fabrik. Men även något om tankarna om vad det är SKF egentligen ska sälja i framtiden.

–  Nu funderar vi på om vi ska sluta sälja våra kul- och rullager och istället erbjuda våra kunder att köpa ett antal rotationer. Det skulle innebära att de beställer en funktion och och att vi sedan löser det på bästa sätt åt dem.

Men de betonade att digitalisering inte är ett mål i sig. Det är enbart ett verktyg för att skapa andra fördelar.

Rulllager från SKF

–  Tappa aldrig det perspektivet!