Tre intensiva dagar i Tyskland för Smart industri-vinnarna

Besök på Hannovermässan och fem företagsbesök under tre dagar. Det var priset i form av en kunskapsresa till vinnarna  i IVAs Smart industri-tävling 2018, Garantell från Värnamo.

Studiebesöket inleddes på Hannovermässan

Temat för projektet Smart industri är digitaliseringens utmaningar för små och medelstora teknikföretag. Här finns mycket att lära och inspireras av de många framgångsrika ”Mittelstand-företagen” i Tyskland.

Resans första stopp var Hannovermässan. Där medverkade Garantells vd Mikael Axelsson och IVAs projektledare Johan Carlstedt i ett välbesökt seminarium. Temat var erfarenheterna från SMF-digitalisering som projektet samlat in vid B2B-forum i Sverige tillsammans med beskrivningar av svenska företags digitaliseringsresor.

Visning av produkter och lösningar på Beckhoff

– Beckhoff Automation har sedan starten i ett garage på 1980-talet gått till att idag ha över 2000 anställda och sälja sina lösningar över hela världen. Grundaren är fortfarande aktiv. Det var spännande att se vilken stark företagskultur Beckhoff har. Men så ger man också medarbetarna stort förtroende. Exempelvis får de som arbetar i tillverkningen av företagets ”industri-PC”  välja sin arbetstid själva, säger Johan Carlstedt.

Många Mittelstand-företag är familjeägda, ofta sedan flera generationer. Detta gäller för kartongtillverkarna Josef Schulte GmBH och ELHA Maskinenbau Liemke KG som säljer specialmaskiner för tillskärning av metall.

– I bussen mellan besöken diskuterade vi långsiktigheten i synen på sitt företag hos de företagsledare vi mötte. Ägarformen öppnar stora möjligheter till satsningar både på utvecklingsprojekt och personal utan att behöva snegla mot nästa kvartalsrapport.

I Tyskland finns en rad projekt där man kopplar ihop kunskapen från olika institut, inte minst Frauenhofer, med utvecklingsprojekt hos företag. Ett exempel var just kartongtillverkarna Josef Schulte.

– Det var uppenbart att företaget tagit stora steg i sitt utvecklingsarbete med hjälp av Frauenhofer. Samtidigt behövde man inte betala något för tjänsterna. Det är nog på gott och ont. Frågan är ju alltid hur angeläget projektet är och hur engagerade företaget är när företaget själva inte gör någon finansiell satsning.

Intrycken från denna och tidigare kunskapsresor är att fokus för Industrie 4.0, där digitaliseringen står i centrum, ligger på effektivisering av produktionen. Det är mer sällan vi sett exempel på när hela affärsmodellen och kundrelationen förändrats.

– Under diskussionerna vid besöken blev det ofta många frågor när Garantells vd Mikael Axelsson berättade om sin digitaliseringsresa. De har ju digitaliserat alla delar av sin verksamhet från kundens beställning, styrning av tillverkningen och sedan leverans.

I IVAs projekt Smart industri identifierar de små och medelstora företagen kompetensförsörjning som en stor utmaning i sin digitalisering.

– Här har Sverige mycket att lära av det tyska lärlingssystemet. ELHA Maskinenbau hade lärlingar i alla delar av sin produktion. De var också mycket engagerade i en lokal utbildningssatsning som leder till arbete inom tillverkningsindustrin. Och det gjorde man i intimt samarbete med andra företag i sin närregion.

Resan arrangerades av Philip Fyrsten-Hagne på Tysk Svenska Handelskammaren som ett led i samarbetet med IVA inom ramen för German Swedish Tech Forum.

– Det är tredje kunskapsresan Tysk Svenska Handelskammaren arrangerar för oss. Vi är lika imponerade denna gång över att man lyckas få ihop en så spännande blandning företagsbesök.

2019 års företagstävling är igång. Gå in på www.smartindustri.nu och nominera årets vinnare.